Welkom bij Ademregie

Adem is leven...
Het mooiste geschenk van de natuur!

Een functionele ademhaling is belangrijk voor lichaam en geest. Wanneer de ademhaling niet correct of disfunctioneel is, kan dit leiden tot veel lichamelijke en geestelijke gezondheidsklachten.

Ademhalen is een belangrijke functie in het lichaam. Dé belangrijkste functie. Er is namelijk geen enkel orgaan in het lichaam wat kan functioneren zonder zuurstof. Je kunt lange tijd zonder eten, enkele dagen zonder drinken, maar slechts enkele minuten zonder adem. Als je ademhaling stopt, stopt alles. Zuurstof is de belangrijkste voeding voor alle lichaamscellen. Het belang van een goede ademhaling wordt onderschat.

Ons dagelijkse leven gaat gepaard met veel stress en gejaagdheid. We leggen ons zelf veel druk op en hebben nauwelijks tijd voor ontspanning. Daarnaast is onze huidige maatschappij nog steeds onvoldoende ingericht op lichamelijke beweging.

Onze geestelijke en lichamelijke spanning is hoog. Dit draagt bij aan een verkeerde manier van ademen. Andersom heeft zo'n disfunctionele ademhaling grote effecten op onze lichamelijke, emotionele en psychische gesteldheid.

Wanneer men chronisch verkeerd ademt is er een grotere kans dat men sneller ziek wordt. De weerstand neemt af en virussen en bacteriën krijgen meer kans.

Een afwijkende ademhaling kan leiden tot verschillende lichamelijke, soms 'vage' klachten. De klachten kunnen chronisch en stress gerelateerd zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nek-  en schouderpijn, duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn, pijn of steken in de borststreek, tintelingen, misselijkheid of zelfs slaapproblemen.

Ademhaling is een spiegel van het lichaam en is verbonden met de omstandigheid waarin men zich bevindt. Gedachten, gevoelens en emoties beïnvloeden de ademhaling. We hebben in de samenleving zelfs gezegden die hier naar verwijzen; een zucht van verlichting, de adem stokt in de keel, stikken van woede.

De ademhaling is een onbewust proces. Dit betekent dat u er niet over na hoeft te denken. Het ademen gaat ook door als men slaapt.

Toch kan de ademhaling verstoord raken zonder dat u dat zelf in de gaten hebt. Vaak gebeurt dit onder invloed van spanning. U ademt dan sneller en oppervlakkiger. Het kan zijn dat u in de bank zit, maar ademt op een manier alsof u tegen een berg op fietst.

Dat u dit niet gelijk in de gaten hebt, komt omdat u druk bent met de wereld om u heen en uzelf vergeet. Het is goed om er bij stil te staan of men niet teveel van zichzelf vergt.

Om er voor te zorgen dat u beter in uw vel kom te zitten, is het van belang dat u zich bewust wordt van uw adempatroon.

Het aanleren van een ander adempatroon is een bewust proces en kan verlichting van klachten brengen. Inmiddels zijn er al veel apps voor uw smartphone op de markt die hierbij kunnen helpen. Helaas brengen deze oefeningen niet altijd het gewenste effect en vervalt men weer in de oude ademgewoonte.

Door ontspanningsoefeningen benaderen we de ademhaling indirect met een kalme ademhaling als resultaat.

Als logopedist en heartmath coach combineer ik de ademtherapie met oefeningen waarbij de hartcoherentie centraal staat. Met relatief eenvoudige ademoefeningen leert u de ademhaling en daardoor het hartritme te reguleren en de stress te verminderen.

 pdfEen uitgebreid artikel over Ademregie